Castelmola, Castelbuono & Cefalú

Palermo

Så er vi kommet til Palermo! Det gjorde vi søndag, hvor vi kørte fra Castelbuono. Her bor vi på et hotel lidt uden for centrum. Vi ankom ved middagstid, hvor vi tog ind til byen og fik vi os en gang frokost. Herefter gik vi en tur rundt i byen for at se noget af Palermos flotte arkitektur. Vi så bl.a. den store katedral og byens store teater, Teatro Massimo, som har beliggenhed midt på gågaden. Begge utroligt imponerende bygningsværker. Til aften tog vi ud i Forum Palermo, som er et stort indkøbscenter. Her fik vi os en omgang billig aftensmad og fik samtidigt shoppet en smule.

I går, mandag, stod på shopping i Palermos indre by. Vi gik ind til centrum fra vores hotel – en rask gåtur på omkring 3 km. På vej ind mod byen gik vi på opdagelse i et af Palermos gademarkeder, La Vucciria. Herefter stod der shopping på menuen, primært langs hovedgaden og i stormagasinet La Rinascente, som har beliggenhed inde i byen. Til aften var vi så trætte i benene, at vi kørte ud i Forum Palermo igen, for at få os en gang aftensmad.

I dag, tirsdag, har vi været på stranden det meste af dagen. Vi havde først bestemt os for at tage på Mondello strand, som skulle være den flotteste strand i Palermo, men den var simpelthen så overrendt, at vi måtte tage et andet sted hen. Vi endte på Capaci strand, som også var en rigtig fin strand. I dag har vi haft 36 grader – dog var der ”kun” 32 på stranden, pyha! Nu tager vi en slapper på hotellet, inden vi i aften skal finde et sted at spise. Vi glæder os meget til vi selv kan lave mad igen, det er ikke altid det sjoveste at være på restaurant 2 gange om dagen! First world problems 😀

Alt i alt er vores indtryk af Palermo meget blandet. Det er en by med mange facetter. Nogle områder er meget beskidte, og på mange gader ligger der affald og flyder. På dét punkt er Palermo ikke ret charmerende. Det er tydeligt at mærke, at det er en fattig by, hvilket også ses på bygningerne, som næsten alle er i forfald. Dog har byen også dens pænere sider, bl.a. den flotte arkitektur i midtbyen, en hyggelig havnefront og en smuk udsigt til hav og bjerge, nærmest uanset hvor du befinder dig i byen.