San Francisco

Lidt fra San Francisco & meget fra Yosemite National Park

Lørdag var vores sidste dag i San Francisco. Vi startede med lækker, hjemmelavet morgenmad i den Airbnb-lejlighed, vi boede i. Bagefter tog vi i Golden Gate Park, hvor vi gik en tur. Parken er overraskende stor og super hyggelig. Vi spiste en is, mens vi så på de lokale spille fodbold på en af parkens mange græsplæner. Vi var også i Japanese Tea Garden, som er et lille område af parken, der er lavet i japansk stil. Her var virkelig fint! Frokosten blev indtaget på Lori’s Diner i North Beach. En diner i traditionel amerikansk diner-stil og med udsigt til stranden. Det kan godt anbefales! 🙂 Efter frokosten gik vi en tur langs stranden og ud på en mole, hvor der var flot udsigt ind over byen. Vi lavede aftensmad selv (for første gang på turen!) og hyggede med kortspil om aftenen.

Søndag og mandag har vi tilbragt i Yosemite National Park. Vi var primært i Yosemite Valley, som er en dyb dal omgivet af høje granitklipper. Vi boede i Curry Village, som er en form for campingplads, hvor man lejer et telt eller en hytte. Her boede vi i et lille telt udstyret med 4 senge og en såkaldt ”bear-locker”. Yosemite er nemlig bjørne-område, hvilket betyder, at alt mad skal låses inde i et metalskab for ikke at tiltrække de sultne bamser. Det tilføjede selvfølgelig lidt ekstra spænding til vores ophold 😀 Dog så vi ingen bjørne, mens vi boede der. Til gengæld så vi en masse andet! Søndag var vi ude ved Yosemite Falls, som er et af de højeste vandfald i verden. Her gik vi ud til Lower Yosemite Falls, som er den nederste del af vandfaldet, hvor vi kunne komme helt hen og røre ved vandet. Vandfaldet var super flot. Desværre er der alvorlig tørke i Californien, hvilket betyder at søer og floder svinder ind. Det kunne man også se på vandfaldet, som angiveligt plejer at være meget kraftigere, end det er nu. Dog var det stadig meget imponerende med sine 739 m. i højden. Vi var ude og klatre lidt på stenene, som ligger ved foden af vandfaldet. Vi fik også set Half Dome, som er et af Yosemites ikoner; et bjerg formet som en halvkuppel.
Mandag var vi ude og hike. Først tog vi en tur til Mirror Lake – en sø, som har fået sit navn fra den tydelige spejling i vandet. Efter den lille tur, gik vi tilbage på campen for at spise frokost. Om eftermiddagen var vi ude på et længere hike. Vi gik ad Mist Trail til Vernal Fall, som er et vandfald, der ligger langt op i bjergene. Det var en 5-6 kilometers lang gåtur, hvoraf meget af vejen gik nærmest lodret opad. Det var hårdt og svedigt, men hold op, hvor var vandfaldet smukt! Det er svært at sætte ord på, men tjek billederne længere nede. Det var alle kræfterne værd!
Alt i alt var det en super flot og unik oplevelse at være i Yosemite National Park. Naturen er simpelthen så vild, at det skal opleves, før man tror det. Dog kan det ikke anbefales at bo på Curry Camp om sommeren, da der simpelthen var alt for overrendt. Man står i kø til alt. Desværre er der ikke mange andre overnatningsmuligheder i Yosemite Valley.

I morges (tirsdag) forlod vi Yosemite og satte kursen mod Salt Lake City. Vi holdt pause i Bodie, som er en gammel guldmineby, hvor alle husene fra dengang er bevaret. Byen er nu forladt og bliver derfor kaldt en spøgelsesby. Den ligger laaaaangt ude i ingenting, men det var spændende at se, fordi alt stod som det gjorde for 100 år siden. Nogle huse stod stadig med møbler i.
Resten af dagen i dag har vi brugt på at køre igennem Nevada på nogle meget øde strækninger. Her kan man køre i flere timer uden at møde en anden bil. Vi er endt i en lille by, som hedder Wendover, og i morgen går turen til Salt Lake City og videre mod Yellowstone National Park.